20100601

Vad vinner våld eller bröd?

Dagen efter så finns det ett antal reaktioner. Från vi som fördömer och då kallas Hamas-kramare till de som anser att Israel gjorde rätt men kanske var lite tuffa...

       Men för mig är kärnfrågan så enkel. Om en stor stark person sätter sig på mig kommer jag göra allt som står i min makt för att ta mig loss. det kommer inte alltid vara enligt regelboken utan utifrån vad jag har för möjligheter. En kompis pappa sa till mig när det var ett gäng som jävlades med mig. -Ställ dig bakom ett hörn med en bräda och slå hårt närt det kommer runt hörnet. Det är inte snyggt men du slipper dem. Det ska sägas att jag inte lydde det rådet utan valde den gamla klassikern att springa. Men var springer man på Gaza? Var kan man fly? Åter finns hörnet kvar och bräddan.
      Jag kan aldrig försvara våld men jag kan förstå varför människor tar till det. Här ligger skillnaden. Jag förstår de unga som känner en desperation då det inte finns någonstans att ta vägen att inte känna tillit till sin granne.
      Israel då? ska de inte få försvara sig mot det våld som ändå sker mot dem? Jo visst ska de det, men är det med attacker på fartyg på internationellt vatten eller med fosforgranater mot allmänheten.
      Nej, Jag tror på försvar genom humanistiska insatser för att ta bort grogrunden till hatet. Den gamla devisen våld föder våld är så sann och då måste den starke visa mod. Visst kan det kosta på, men jag tror inte det finns någon annan väg att gå. för ska vi finna en tvåstats lösning så måste Israel vika lite mer. Jag vill som ett exempel peka på Sydafrika där Apartheid regimen just gjorde det och vi ser nu den utveckling som sker. Hör att Kaplan pekar på just dessa likheter mellan dessa två regioner.
      Men nu måste vi få världssamfundet att rikta allvarlig kritik mot Israel och att vi kan likt Sydafrika kan inleda en omfattande bojkott från hela västvärlden

Media: AB1, AB2, Ex, Ex2, DN, SvD,
Läs mer hos Johan som skriver klokt om detta så gälla även Tokmoderaten. Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar.

Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,