20110204

Hotet från Östgötar...

Sitter i mitt Vimmerby på en dag kring destinationsutveckling och då nås vi av nyheten om att gränsen gentemot Östergötland måste bevakas. Det visar sig att det finns en risk att det kommer Östgötar mot oss med deras säregna kulturer...

     Ja det är Sverigedemokraterna som upplyser oss om detta.
– En östgöte är en östgöte och en smålänning en smålänning, säger Markus Wiechel, som är Sverigedemokraternas distriktsordförande i Östergötland.
Det är naturen, identiteten och det kulturella arvet som gör att det skiljer på invånarna beroende på vilken sida landskapsgränsen de bor, enligt Wiechel.
     Vad händer då med mig utvandrad från kungliga huvudstaden. Får jag med svansen mellan benen sakta lunka mot Stockholm och kan jag passera gränsen gentemot Östergötland eller behöver jag gå runt?

     Nä nog visste jag att det fanns tramsigheter i Sverigedemokraterna men att deras främlingsfientlighet skulle inkludera mellan svenska landskap var en nyhet som bara belägger att de inte hör hemma i det Svenska samhället.
[UPPDATERAT]
Sverigedemokraterna har en riksdagsledamot från Östergötland. Den besittes av Thoralf Alfsson från Vimmerby, boende i Kalmar. Vill minnas att båda dessa orter ligger i Småland. När kommer kravet på hans avgång?

Media: SR.
Bloggat: Annika Högberg och Sebastian Hallén och  Peter Johansson, hotet från Skåne...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,