20110226

När råttorna lämnar skeppet och ny ledning

Just nu finns inte Centern och Kristdemokraterna i riksdagen. De är båda under fyra procent men inte gör det mig på bättre humör. Släkten börjar röra på sig och en ny dag gör sig påmind. Tidningarna skriver om att råttorna lämnar skeppet. Det går inte bra för mitt parti även om siffrorna säger nått annat...

         Tjänstemännen lämnar nu skeppet kan man läsa i media. Det är inte bra och orsakerna är säkert flera. Visst kan det vara bra att slänga ut de gamla. Men är de rätt personer som lämnar och vilka blir kvar? Många gånger så är det de eftertraktade som sticker medan de mediokra blir kvar. Det är inte konstigt men det är inte bra. Det kommer ta tid att bygga en ny besättning som lär sig manövrera det socialdemokratiska skeppet. Ett skepp som ligger i docka med stora förväntningar kring hur den ska se ut när den i slutet på mars åter, om det går enligt planerna, ska segla ut och börja jaga. Men jag känner mig inte helt säker på utvecklingen. Det känns som om de finns de i laget som hellre sätter hela rasket på spel för att klara sin egen livhanke.

       Men om jag ska vara lite konstruktiv , mellan ropen från släkten om vad vi har för bröd,  så spinner jag vidare på det spår som Peter Johansson lyft fram. Jag har i  ett tidigare inlägg skruvat lite på frågan kring hur partiet ska ledas "Men jag kommer ställa krav på partiet. Jag kommer inte acceptera en styrelse som har tonvikten på att företräda olika grupperingar och intressen utan jag vill ha en styrelse som är liten och som arbetar intensivt med att få tillbaka socialdemokraterna som den ledande politiska kraften i Sverige. Jag kommer vilja dela ledarskapet med en större vikt på partisekreterare som inte ska sitta i riksdagen då partiet behöver en partisekreterare på heltid som jämte mig tar tar i förnyelsen av organisationen. Vidare så skulle riksdagsgruppens ledare få ett större inflytande då jag inte kunde under de första åren företräda partiet i riksdagen. Men generellt så skulle ledamöter få ett större ansvar att ta hand om olika politiker områden. Jag kommer bredda antalet som syns kring olika frågor. Vi ska visa bredden som partiet har. Jag kommer ställa krav på att få frihet att vara en ledare som har mandat att förnya partiet på flera områden." Det visar att Peter Johansson och jag har liknande tankebanor. Jag gillar modellen med att 26-manna blir ett synligt som ett bollplank. Vi vet att de två 26-manna lagen (1:a ombudsmännen och distriktsordföringarna) idag har en stor makt.

     Dags för lite sen frukost innan släkten tömt kylskåpet på alla godsaker. Skidturen i går gör att mina ben inte riktigt uppför sig som jag hoppats. Men blir det inte värre ska jag bara klaga så där lagom mycket...


Media: Ab, SvD, SvD2, Ex, Ex2, Ex3, DN, SVT.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,