20110306

Då finns den en ledare?

Genom att Ibrahim Baylan avgår med så kort varsel är det nog klart vem som kommer leda Socialdemokraterna efter kongressen i slutet på mars. En gissning är att de är en man och då behövs en kvinnlig partisekreterare. Spelet verkar tagit ett kliv vidare... Skuggorna rör på sig


        Nu ikväll rapporterar media att socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan avgår. Jag är inte förvånad och har länge ansett att han den vägen borde vandra då han som partisekreterare har ett tungt ansvar för valförlusten. Frågan är om de övriga i styret nu tar rygg på Ibbe och Mona? Förklaringen han anger i i ett brev till medlemmarna är lite tunt. Jag tror de finns en annan anledning
-Till bilden hör också att de åtaganden som krävt en närvarande och aktiv partisekreterare nu är avklarade. Den stora omorganisation jag fick kongressens uppdrag att genomföra är nu på plats. Och alla förberedelser inför den extra kongressen är klara i och med att partistyrelsen i fredags godkände underlaget för de politiska diskussionerna.


        Jag tror det finns en annan karta bakom som innebär att en pusselbit är på plats. Med att Håkan Juholt snabbt lämnade Kalmar distriktets samling i helgen för att bege sig någonstans som vi inte fick veta och att han inte var anträffbar började rykten cirkulera. Jag säger inte att Juholt kommer presenteras som en ny ordförande, men att han har minst ett finger med i spelet tror jag inte är en allt för vild gissning. Imorgon eller tisdag tror jag en ny ledning presenteras. som sagt en pusselbit närmare lösning såg vi ikväll...


Media: Ab, Ab2, Ex, Ex2, Ex3, DN, DN2, SvD, SvD2, SvD3, SVT, SVT, SR
Bloggat: Peter Johansson och Mats Engström Staffan Lindström och Sebastian Stenholm och JohanWesterholm på ämnet. Sedan finns det de blåa bloggarna som gör sin version. Tokmoderaten, Böhlmark, Kent, Ekonomisten.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,