20110329

Och årets vinnare av priset till minne av Astrid Lindgren blev....

Det blev en vinnare som medialt måste trängas med språkrörskandidaterna som presenterades idag. Men denna vinnare har redan gjort nytta för Shaun Tan är en illustratör från Australien.

       Åter blev det ett namn som jag inte kände till men jag kommer få lära känna inom ett par dagar. Han är bildberättare och född 1974. Han uplevdes som pojken som kunde rita bättre än andra. Han har varit med om att ge ut ca 20 böcker varav hälften i eget namn. Det är ett överdådigt bildberättande som vi får presenterat för oss av Maria Lassen-Seger från Alma -juryn. Bilderna som presentas på storbilden är spännande. En illustratör som jag spontant känner att jag gillar. En som jag kommer ta till mig.

Media: SvD, SvD2, SR, DN, Ex.
Karin Berg har skrivit om Tan tidigare.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Glöm inte den Öppna Kriskommissionen
Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,