20110619

En bloggning ni inte bör läsa... Och regnet faller...

Söndag i Vimmerby. Sitter i soffan, regnet faller och jag är gnällig efter operationen. Kan som man leva länge på denna gnällighet. Men siffrorna visar på att vi är över 35 procent igen och moderaterna under trettio... Men min bloggning blir en kräkbloggning och funderingar om ett annat liv.

            Känner en trötthet som inte bara har med ombyggnaden av köket, operationen och regnet. Det är en politisk trötthet. Det finns en del av mig som skriker på sommarlov och en annan som skriker att nu får det faktiskt hända nått. Jag har tidigare varit inne på min egen roll i politiken och närmare ett svar är jag inte. När posten kom i fredags och fullmäktigehandlingarna låg där. Fyrtio punkter ska klubbas nästa måndag och avhandlas på gruppmötet i morgonkväll. I huvudet så letar man orsaker till återbud. Så har inte hänt förr, utan jag har varit först på plats och sist från mötet. Är jag trött på politiken eller är det den lokala ankdammen som jag vill slippa undan? Har svårt att finna svar. Vet att skrivandet fortfarande känns kul och att få prata framtiden. Men det är en liten del av den primärkommunala vardagen. Den politiska vardagen är så grå denna vår och det känns inte som om jag kommer komma ur den.

          Om ett par veckor är det dags för årets politiska jippo, Almedalen och jag ska vara där, är det tänkt men idag så är jag inte så säker. Visst kul att träffa vänner men orkar jag eller är det bättre att sitta kvar i en solstol i Vimmerby och klippa lite gräs.Visst är det kul att träffa vänner och svinga en bägare eller två eller tre...

          Frågan är vad som skulle få tillbaka min glädje med politiken? Troligen en mer framtidssyftande debatt och kunna komma förbi denna gråa tramsande vardag som mycket går ut på vem som frågar chans på Sverigedemokraterna och inte. Så lämna frågan därhän och låt de sju politiska partierna nu prata och driva politik. Låt rävspelet läggas åt sidan.

           Rävspelet är nog en av de stora delarna till att jag är less på politiken. Vart ord man säger eller skriver påtalas att man bara säger eller skriver för att jag har en egen agenda. Att jag bara är en maktspelare som inte gör ett handtag utan att få personlig vinning. Alla år som jag offrat åt politiken. All den tid som familjen fått stå åt sidan eller följa med på möten och allt detta för den personliga vinningen. Missat en personlig karriär i det privata för att hanka sig fram i politiken.

       Det är dags att Håkan Juholt infriar sina löften om nystart. Det räcker inte med att vilja mer. Det måste kläs i handling. Det räcker inte att tillsätta arbetsgrupper utan de måste också givas handling. Jag skrev om det igår och tänker inte fylla i. Men ord är lätt och handling jobbigare... Visst siffrorna kliver uppåt men är det på grund av all ny politik eller bristen på politik från den sittande regeringen..

          Tja inte blev någon gladare av att läsa detta och om någon orkar till slutet så får i skylla er själva. Nu tar jag fart för att komma till svärmor på redig mat efter denna nödproviant som man får då man inget kök har...

Media: Exp, SvD, SvD2, DN, GP.
Bloggat: Anders Nilsson som känns i samma nivå som jag...
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,