20111012

Jag vill slippa medlemmar som kräks och lämnar...

Medlemmar mår dåligt
Sitter på gruppmöte med landstingsstyrelsen och följer partiledardebatten över Twitter och det känns som om politiken ska få stå i fokus. Att Håkan Juholt lyfter när han närmar sig en talarstol vet vi som känner honom och så verkar även idag.

           Grunden måste vara politiken och det är lätt att skriva men att det ska bli ledande när situationen ser ut som den gör. Socialdemokraterna har en trasslig situation och det finns en längtan att i partiet att sätta sig ner och få formulera politiken för samtiden och framtiden. Men det går inte och överskuggas av de som sker på riksplanet kring en bidragens och partiets alla turer. Jag skällde på det igår och låter det idag bero.

         Den stora frågan som nu gäller är regionfrågan som på något sätt överskuggar den lokalt lite kring de som händer på riksplanet. Men det är en fråga som man inte kommer vinna val på utan möjligen förlora val. Så det som sker på riksplanet kommer till slut spilla ner på oss och våra diskussioner. Ska socialdemokraterna vinna valet 2014 så måste programkommissionen och organisationsutredningen igång direkt. Vi måste vrida frågan kring partiledaren till en secondärfråga. Lättare  sagt än gjort. Jag är inte klar med hur det ska bli med Håkan Juholt. Det är så många turer och vilka som stämmer kan jag inte ta ställning till.

          Men kan dagens debatt i riksdagen bli starten på ett annat liv. Kan jag sluta höra partikamrater som mår så dåligt att ville kräkas och lämna politiken. Vi har inte råd med det. Och just de som känner så är de bästa politikerna för de har kvar känslan. De är inte robotiserade. De är fortfarande människor med kontakten ut på fältet.

Nu ger jag min in i delårsbokslut

Länkar där en del är snott från Krassman:
Gammelmedia på detta:
Aftonbladet / SvD / SvD2 / DN / DN2 / Expressen / Expressen2 / SvD3 / Ab2, SVT, SVT2, DN, DN2
Ab 1234DI 12SVT 1234VKDN 1234AVSRNyheternaSvD 12Expr 123456
Bloggat: Martin Moberg på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om ,