20111125

Socialdemokratin: Fyra ord till sociala ingenjörer


Fyra punkter till färdriktning nu måste bara kartan ritas
och presenteras. Håkan Juholt skriver idag i SvD Brännpunkt om utmaningarna för
2012. Det är bra punkter, men de säger inte hur vi ska komma vidare utan det
arbetet måste nu också presenteras. Dags att samla sociala ingenjörer för att få praktisk politik.


          ”Socialdemokraterna är arbetets, välfärdens, livsdrömmarnas parti – och det kommer vi strida för, i dag och i morgon.Så avslutar Håkan Juholt och jag inleder. Det är bra och jag kommer inte säga emot. Håkan Juholt åker nu landet runt och enligt media och medlemmar är det en frälsarturne. Bra då men det finns de som inte kommer in i folkets hus där mötena pågår eller de orter som turnén inte passerar en oro kring hur vi ska nå fram. Hur ska vi omställa de förslag som finns i den linjen som Håkan Juholt började dra upp i sitt linjetal i mars? Vi såg embryon i budgetmotionen som dränktes i högen med hyresavier.

           Men det är nu viktigt om vi ska kunna återfå förtroendet att vi lämnar dessa linjetal och vackra, bra debattartiklar och börjar med det politiska hantverket. Börjar sätta siffror och metodik på våra tankar och visioner. Men som jag skrev igår så finns det en risk att om vi inte tar till familjerådgivning att vi inte kommer kunna göra just det som vi så gärna vill och att dagens förslag blir ett gäng i raden.

          Om vi sedan ser på de fyra områden som lyfts upp idag så har jag inget emot dem. Det är bra och särskilt synen på utbildning. Sittande på ett hotellrum i huvudstaden och snart träffa mina vänner i folkhögskolevärlden så är det en oro som vi känner kring att vi allt mer får ta emot från grundskolan och gymnasiets misslyckande. Vid gårdagens middagssamtal så var det en oro att folkbildningssjälen kan gå förlorad och det generations övergripande kunskapsöverförande försvinner eller marginaliseras när omsorgen över de unga som inte klarat skolan leder till att det svämmas över. Regeringens ovilja att skjuta till mer resurser så att folkhögskolorna kan ta emot fler studerande utan att trycka undan den mix som gör själen på skolorna. Mer resurser som leder till att vi kan hålla nere gruppstorlekarna och folkbildningens principer. På ämnet så har Socialdemokraterna lagt in ett antal fler platser men det är inte många utifrån det tryck som finns.

         Några tankar men det viktigaste är att vi får ordning i partiet. Att de politiska mål nu lämnar bordet för att gå till granskning och färdigställandes. Jag vet att Håkan Juholt brinner och jag brinner men känner hur min brasa inte får de bränsle som behövs för att fortsätta brinna. Kan dagen vara en start eller är det åter bara ett fagert tal som Juholt skämt bort oss med sedan han blev vald.

         En sista uppmaning går till partistyrelsen och gruppledarna i riksdagen. Det är nu dags att följa den linje som Juholt pekat ut och det är särskilt er som gruppledares uppgift att konkretisera detta. Jag vill inom en snar framtid (månad) börja se konkreta svar på dessa fyra områden. Jag kan inte vänta och jag är inte ensam!
 Wordle: Fyra frågor S ska strid om

Media: DN, DN2, DN3, DN4Ab, Ab2, Ab3, Ab4, BT, SVT.
Tackar Alexandra för ordmolnet 
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om