20120302

Ja till JAS, en väg till kunskapsbaserad ekonomi...

Ok det är kanske inte helt korrekt och jag vet inte om jag är helt klar men landar ändå i en massa ord som i slutet kommer komma till att det nog är bra med en nysatsning på JAS. Jag har ett par perspektiv till grund för detta.

       Kommer idag fatta mig kort då jag ska till Kalmar. Men några anledningar till att jag bevakar en uppgradering av JAS är dels teknikutvecklingen som försvarsindustrin står för som spiller över på det civila samhället. Mycket av de som växt fram inom försvarsindustrin har blivit framgångar även inom det privata. Dels handlar det om att kunna behålla och locka ingenjörer att stanna och komma till oss. För om vi verkligen vill bygga en kunskapsbaserad ekonomi så måste vi ha den kunskapsintensiva arbetstillfällena och försvarsindustrin är en sådan branch.

          Det andra skälet är att om vi ska ha någon form av neutralitet så måste vi kunna till en stor del vara självförsörjande av de material som försvaret behöver. Vet att det varit si och så med det de senaste åren men flaggskeppet (om man kan säga så om ett flygplan) JAS är en viktig del i vårt försvar både som spanning och ren krisgssituation.

          Det är en kostnad som kommer uppgå till ca 30 miljarder och en fråga är om vi inte kommer på sikt känna på detta. Är inte helt klar med svaret men känner att det är svårt att idag en annan väg vandra. Självfallet kan vi nynna på "We shall overcome" och hoppas på fred på jorden...

Media: Ab, SvD.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,