20120425

Det handlar om Utbildning om jobben ska till.

Idag så presenterar Socialdemokraterna politik för jobben. Det handlar om idéer för de unga utanför arbetsmarknaden. Det är inte fullödigt men ändå. Sakta så börjar vi presentera tankar om vår kommande politik. Grunden är utbildning och det är rätt väg. Sittande på Folkhälsostämman så hör jag en säga, -släng ut sjukvården för folkhälsan handlar om utbildning, utbildning, utbildning

           Det man måste förhålla sig till när Socialdemokraterna presenterar sin vårmotion är att den måste förhålla sig till regeringens vårproposition och med det i minnet så är det lite koka soppa på en spik tricket som Stefan Löfven och Magdalena Andersson.  Det man presenterade idag är ändå så mycket mer än regeringen med moderaterna i spetsen gör gällande ungdomsarbetslösheten.

Kontraktet vänder sig till den som är arbetssökande, under 25 år och inte har fullgjort gymnasiet. Den som är ung och söker jobb erbjuds:
  • Jobb enligt "Västeråsmodellen" med avtalsenlig lön på halvtid och studier på halvtid.
  • Praktik hos privata eller offentliga arbetsgivare samt studier på halvtid eller deltid.
  • Utbildning på heltid, vid komvux, yrkes-vux eller folkhögskola.
  • Ett särskilt studiestöd eller förhöjt studiebidrag.

        Vill nog hävda att det handlar om en grunden klassisk socialdemokratisk politik som visat sig tidigare varit framgångsrikt. För just utbildning ger inte bara den enskilde större möjlighet till arbete utan stärker individen också. Siffror som presenteras visar på att efterfrågan på arbetskraft utan gymnasiell utbildning knappt existerar. Det är i grunden inget nytt utan redan när jag sökte jobb i mitten på 90-talet ställde arbetsförmedlaren kraven på körkort och gymnasiekompetens. Jag tog då mig vidare och började på Kunskapslyftet som den dåvarande Socialdemokratiska regeringen satsade på. När jag sedan återkom till arbetsförmedlingen så sa de att visst var jag betydligt närmare arbetsmarknaden men om jag kunde skaffa mig ett par högskolepoäng vore än bättre. Så blev inte fallet men tanken finns ska sägas. Men grunden är att jag för varje utbildning/kurs som jag varit på har växt och utvecklats.

        Sedan lite fakta upplysning: oavsett vad Sverigedemokraterna skriver så är det ett faktum att de i en majoritet ställer upp den politik som regeringen för. Vi vet att de i 9 av 10 frågor röstar med regeringen så att de i eller annan fråga väljer att gå på Socialdemokraternas linje är ingen samling. Så det finns ingen samlad opposition.

         Tja då ska jag återgå till folkhälsan efter denna relativt partitrogna postning...
Media: DIDN, DN2, DN3Ab, SVT, SvDDagens Arena, SVT, DI, Sydöstran, HP, Norrländska socialdemokraten, Corren, Socialdemokraterna,Ab, Västervikstidningen, Expr
Bloggat: Martin Moberg på ämnet
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant?