20120403

SEB, en välgörenhetsinrättning

Läser om vd:n för SEB, Annika Falkengren och noterar att hon lever över en nivå där jag befinner mig. Och då har jag kommit till en just nivå jämfört med många. Lyxfällan pratas det om men vem driver folket till denna fälla? Klassiska från högern är att individen gör sina egna val... Jaha, varför har vi reklam?

        Visst har individen ett ansvar men om vi ser på förtroende så har generellt svenska folket förtroende för en man i slips. Det är läkaren, bankmannen mm. Men att höra bankchefer förklara sin egen oskuld till lyxfällan är som att höra alkoholistens bortförklaringar. Varför inte bara krasst erkänna att ni inte driver en välgörenhet utan att målet är maximal avkastning. Vi vet det bankerna vet det men ingen säger det. Att jag sedan som konsument har det lättare att skilja mig än att byta bank är problematiskt och en ökad otrohet vore önskvärd utveckling. Man ska vara trogen sin hustru inte sin bank.

          Måste säga att det snuddar på makabert när en av de ledande affärsbankerna går ut i media och försöker ge sken av att vara någon välgörenhets inrättning som inte tänker på sina aktieägare utan sätter den fattige kunden i centrum. Kunden är bara där för att banken ska kunna ge vinst. Ett verktyg för vinst är vad jag är. Att jag som verktyg måste underhållas och smörjas hör då till för att jag inte ska gnälla och inte också vara trogen.  Det är ingen direkt värdering i detta utan mer faktum om hur spelet fungerar. Om banken vore ärlig att påpeka detta så skulle vi också kunna förhålla varandra utifrån denna relation.

          Bankernas aktieägare avstår bara vinst om det innebär, en framtiden ökad vinst (tyvärr så blir det allt ovanligare med denna kvartskapitalism som råder). Välgörenhet är på marknadsföringskontot och noga kalkylerat. Den goda banken finns inte (och finns små  nischbanker) och ska i detta system inte finnas. Tyvärr så finns den godtrogna konsumenten som tror på den goda banken. Där måste det bli bättring och en resa som måste börja i skolan kring dig som konsument i valfrihetens land. Vi lever många gånger som om vi var livegna vid banken, elbolaget mm. Jag är ingen älskare av denna avreglering men nu är vi där och måste förhålla oss till det. En form av konsument skola skulle behövas som lär oss att pressa elbolag, telebolag, banker mm. Bli den tjuriga griniga kunden som ställer alla de där kontrollfrågorna som Sverker på Plus ställer.

Jag tänker inte ta någon ränta för detta inlägg och inte heller betala någon för det. Så det så!

Media: DN, SvD, DI.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare ochPolitometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,