20120515

Det litterära Socialdemokratin visar sig

Idag kan vi ta del av ett nytt grepp från Socialdemokraterna när man bjuder in författare, skribenter och en och annan forskare för att bredda ingången till det nya partiprogrammet. Jag gillar verkligen upplägget och hoppas man nu är lite crazy och inte så politiskt korrekt.

             Detta är ett drag som jag hoppats på och jag vill nu se hur partikommissionen verkligen låter författarna och skribenterna låta ordet flöda fritt så att vi finner de guldkorn som vi inte själva se i vår inskränkthet. Vi har för lätt att låta heltidspolitiker som varit inlåsta i kommunhus eller riksdag styra skrivandet av våra program.

               Att nu ta in folk som inte ens till hundra delar våra värderingar för att ge input vore mycket bra. Nu hoppas jag man verkligen löper linan ut och inte backar om sanningarna/berättelserna börjar kännas obekväma. Det är det som måste vara meningen. Socialdemokraterna behöver just dessa kängor från kritiker och inte alltid av kärleksfulla. Bland de som nämns PO Enquist, Kristian Lundberg och Maj-Gull Axelsson, men jag hoppas också på fler och då mer rebelliska. Men ett jävla bra initiativ av Lars Engqvist och Marika Lindgren Åsbrink och ett tecken som jag efterlängtat suktat efter. Vem vet kanske skriver ett par litterära rader själv som input. Kanske inte ska konkurrera med Enqvist och Axelsson...

Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,