20120503

Självklart skolplikt!


Självklart ska vi skolplikt och till 25 år ser jag som en början på en livslång. Om Sverige ska bli en konkurrenskraftig nation så kommer det krävas. Att som borgerligheten gradera folket i kunniga och övriga ligger inte för en satsande Socialdemokrati.

           Jag skrev ett inlägg Siffror som presenteras visar på att efterfrågan på arbetskraft utan gymnasiell utbildning knappt existerar. Det är i grunden inget nytt utan redan när jag sökte jobb i mitten på 90-talet ställde arbetsförmedlaren kraven på körkort och gymnasiekompetens. Jag tog då mig vidare och började på Kunskapslyftet som den dåvarande Socialdemokratiska regeringen satsade på. När jag sedan återkom till arbetsförmedlingen så sa de att visst var jag betydligt närmare arbetsmarknaden men om jag kunde skaffa mig ett par högskolepoäng vore än bättre. Så blev inte fallet men tanken finns ska sägas. Men grunden är att jag för varje utbildning/kurs som jag varit på har växt och utvecklats.” Socialdemokratin och facket har pratat om det livslångalärandet och i ett allt mer teoretiserande samhälle där hantverket blandas konkret med bokens kunskap är skolbänken inte längre ett hot utan en möjlighet att växa som person och ta sig vidare eller till och med behålla den plats man har idag.

          Arbetarrörelsen har ett kluvet förhållande till utbildning och kunskap. Det finns en ådra "bli vid din läst" i tankarna. Att om du tar dig vidare så sviker du klassen samtidigt som vi bygger ut högskolor på landsbygden så arbetarens son och dotter ska kunna göra klassresan som föräldragenerationen bara drömde om. Men sedan när resan gjorts så glömmer vi dem och de utmålas som klassförrädare trots att de gör som vi lovat. Vi kan se det som tydligast internt när vi ska välja till uppdrag och sammanställa listorna till valet. Då blir akademikerföraktet tydligt och kommentarerna kring Magdalena Andersson var om hennes utbildningsbakgrund lämpade sig för en socialdemokratisk finansminister…

         Hur är jag själv? 9 år i grundskolan. Lämnade med 1,8 i betyg, idag skulle jag inte varit i närheten av godkänd. Två omgångar på Folkhögskola, en med inriktning på teater som stärkte mig som person det andra allmänkurs med facklig inriktning. Vidare två år på Kunskapslyftet och sedan står jag nu där och stampar. Ser jag skolbänken framför mig igen. Självklart för det finns ett sug att ta sig vidare att äntligen förstå att kunskap inte väger tungt utan tvärtom är som energidryck på livets resa. Så skolplikt är vackert och signalerar om framtiden. -Vi skola arbetskraften, sjöng Blå Tåget och nu gör Socialdemokraterna detta. Just för att de ska vara aktuella för framtiden.


        Om ni undrar varför jag har en skiftnyckel så är det för att jag gillar dem. En fantastisk uppfinning som löst många problem i sina dagar.
Media: Ab, Ab2 , Ab3, Ab4DN, DN2, DN3, DN4, SvD, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6,
Bloggat: Besvärat från Kent Persson och Thomas Böhlmark
Mer på NetRoots för progressiva bloggare och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,