20120630

Och ja, jag ska till Alrmedalen

Almedalen Almedalen Almedalen... Va fan ska jag där att göra? Tja uppdatera mig, mitt nätverk, mina kunskaper och träffa gamla vänner och nya vänner. Visst är bilden glaset rose men samtidigt så öppnas dörrar som jag inte kunde få öppnade denna vecka. För en Sosse på landet är det en möjlighet att träffa de som bestämmer på olika nivåer på ett ställe utan att att boka möten i Stockholm lååångt fram i tiden.

              Festen, Allsång, snittar, rose, wraps, skålande, grillande. Ja det är också en sida av Almedalen och jag erkänner att jag gillar den sidan också. Att efter ett politiskt år avsluta med att fylla på kunskap och nätverk blandat med firmafesten. Sedan kan det nog vara så att för många så är festen den viktigare än seminarierna och talen. Själva talen brukar jag inte lyssna på utan se på nätet och gå på pressträffarna. Förra året satt jag på färjan till fastlandet lyssnade på Håkan Juholt med en usel uppkoppling och försökte mig på ett blogginlägg. I år kommer jag vara kvar över Löfvens tal och befinna mig i Almedalen och lyssna på det.

           Men är det så viktigt att det levereras under denna vecka eller kan det vara ok att bara nätverka och mingla en vecka av årets 52? Hur syns man när det är över 1800 seminarier? Mitt råd till folk är att inte hålla seminairer utan att synas på de som är och nätverka. Tror det är effektivare om man verkligen vill ha ut något av denna vecka. Ska man ha seminarie måste det finnas en ordentlig ide och laguppställning som lockar. Möjligvis kan den lokala pressen hemma vara tilltalat av att ens kommun/landsting eller organisation visar upp sig med seminarie i Almedalen.

           Den RödGröna landstingsmajoriteten i Kalmar län anordnar ett seminarium med representanter från Ikea för att se om det går att lära något hur de ser på kunden. Jag tror det finns något då kunden inte bara köper en soffa utan möblerar ett hem. Lite som de två stenhuggarna som får frågan vad de gör. Den ena säger att den hugger en sten medan den andre bygger en katedral. Opererar vi en blindtarm eller ger vi en människa livet åter? Redan innan seminariet har gått av stapeln (Hamnplan 5 på torsdag kl 12:00) har det rest kritik gentemot att man bjuder in kapitalet. Seminariet känns med andra ord lyckat då debatt uppkommit.

              Men mitt huvudsyfte med resan över vattnet till rosornas ö är att presentera mitt och Johan Westerholms bokprojekt för blivande finansiärer. Vi har fått mycket cred för vår ide men nu behövs det lite medel för att vi ska kunna genomföra den.  Kan säga så mycket att det handlar om omställningen som Sverige just nu är i.

       Så på tisdag åker jag över och som det ser ut stannar till söndag. Behöver någon en mingelkamrat så ställer jag upp, behöver någon en att dela idéer och skvaller med så ställer jag upp för jag är inte den som är den.

       När det gäller bloggande kommande vecka så vet jag än inte hur det kommer se ut. Så hållutsikt antingen blir det lite längre krönikor om politik eller så skriver jag korta blänkare, kommentarer om det som är aktuellt...

Men egentligen är det inte fånigt att vi måste förklara oss om varför vi åker till Almedalen? 

Mer förklarade kan ni hitta på SvD, Erik Helmersson i DN och Staffan Dopping på SVT-Debatt, mer SVT debatt, Peter JohanssonPeter Andersson och lite länkar som jag snodde från min namne. - Expressen, Jenny Madestam, "Ge oss fler Almedalen". - Expressen, Isobel Hadley-Kamptz "Utan tillträde"- DN intervjuar bla Jonas Morian. - DN om myndighetssatsningar. Samt Ola Mårtensson på Västervikts tidningen.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggarIntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , ,