20120721

Inte ett skit....


... Har världen lärt sig på ett år och vi står fortfarande med främlingsrädsla, utanförskap, ekonomiska svårigheter, krig, förtryck mm listan kan göras lång och inte glömma dödsskjutningarna i Denvertrakten och bomben i Bulgarien.

            Efter varje stort våldsdåd så ska vi lära oss och inte glömma. Ett par månader förs samtalet, om man har tur, på gatan och sedan ramlar vi tillbaka i den gamla lunken. Världen och mänskligheten är inte bättre än så. Men utvecklas vi då inte och självklart gör vi det men om det beror på lärdom av alla dåden som sker i världen eller om det är andra konsekvenser som leder den utvecklingen kan man stanna upp och grubbla över. För min egen del så är inte rädslan en drivkraft till förändring utan en konservativ kraft som vill bevara den värld som vi känt oss trygga i. En bedräglig värld under det devisen "det var bättre för" trots svält, världskrig, sjukdomar...

          Men det som vi kände oss trygga med var att det fanns ett annat nätverk på den tiden där nära och kära fanns på ett närmare avstånd och det gjorde att vi inte kände oss så ensamma, även om det var en chimär. Att ha nära och kära, även om man inte gillar dem, i sin närhet är en inbyggd trygghet. Jag vet. Hade ingen kontakt med min far på 15 år men när budskapet om hans död levererades av polisen på trappan så uppstod en tomhet som jag inte trodde var möjlig. Plötsligt så fanns han inte.  Trots ingen kontakt så hade jag haft en far och nu var jag ensam. Mamma död, Pappa död och kvar fanns jag… Jag blev en trygghet fattigare, en chimär trygghet, men ack så viktig visade det sig.

           Om vi lämnar mig och vänder åter, så här dagen innan ettårs dagen av Utøya och den tragedin som hände där. Drar vi lärdomar eller är det en lunk som vanligt? På ledarsidor och kultursidor försöker flera slå mynt om den enes eller den andres skuld för det inträffande och själv sitter jag i min fåtölj som jag gjorde för ett år sedan och plitar på ett inlägg… (Har ni kommit så här långt i texten så är det just det inlägget ni läser). Inte har lärdomarna av terrorhändelser, våldsdåd likt Mangs i Malmö, Breivik i Norge och skjutningar i USA minskat, trots allehanda ”förhöjd” beredskap. Världen är minst om inte mer otrygg nu än för ett år sedan. Om vi blivit av med oskulden eller om vi fått upp ögonen vet jag inte?

           De som möjligtvis har med sig något och förändrats är de som varit delaktiga i hemskheterna, vi andra som bara följt medias rapportering, har möjligen fällt en tår men sedan så har våran vardag fortsatt och över fredagsgroggen med grannen förfasat oss över vilket samhälle vi lever och slängt beskyllningar på allt från invandrare till de jävla direktörerna, särskilt bankdirektörerna… Men sedan så kom dagen efter och baksmällan fick oss att glömma gårdagens samtal och aktiviteten handlar om var är huvudvärkstabletten och vi svär att aldrig mer dricka tills nästa fredag kommer och är det semester kan det handla om timmar innan vi korkar upp igen.. En bild av mänskligheten från botten av ett glas…

           Nä hemskheter utvecklar inte världen utan det är andra delar som stimulerar utveckling. Det är trygghet som drivkraft. Trygghet byggs inte med stängsel, kontroller och vakter utan med tillit. Inte så enkelt som att smälla upp ett stängsel men effektivare. Nu ska jag fortsätta på staketet som ruttnat sönder och hoppas på att solen skiner mer än det regnar på mig och inte blir det en grogg i kväll utan ett glas rött eller två…

Media: Ab, Ab2, Ab3, Ab4, DN, DN2, SvD, SvD2, SvD3, SVT, SVT2, SR, GP.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,