20120801

Row your boat... Annie

Ser hur ansvarig minister försöker slå sig fri från det som sker på de mynidgheter som ligger i hennes ansvarsområde. Likt Hennes företrädare så är poängen att skiter startar på mitten och söker sig neråt. Inte att toppens signalerar vad som är ok och sedan så rinner det utför... 

         För mig så är detta ingen rocket science att ledarskaps kulturer börjar på toppen och så även i detta fall. Vill inte heller hålla de socialdemokratiska regeringarna fria från detta då kulturer inte uppstår över en natt och det är regeringar som anställer generaldirektörerna. Så även om Annie Lööf är färsk på sin post så är inte Centern det och Maud Olofsson var hennes företrädare och frågan är om inte ministrarna och ledamöter från riksdagen varit med på arrangemang med de statliga bolagen och mynidgheterna? Att som Peter Norman svära sig fri känns inte relevant och trovärdigt. Skulle någon granska mig så vågar jag inte svära på att jag varit på tillställningar som legat på gränsen eller till och med klivit över den. Nu är jag ingen minister, eller ledamot av Sveriges riksdag som lagstiftande församling men erbjudande om ett glas eller två finns på alla nivåer och frågar vi vem som står för notan eller dricker och rapar vi bara förnöjsamt?

         Så att kalla till sig en direktör löser inga problem över tid utan det handlar om att se över en kultur som frodas på många nivåer kan hanteras. Det är redan i rekryteringen som det måste tydliggöras vems pengar som man ansvarar för. Att det är skattebetalarnas pengar man agerar antingen direkt eller att de gått svängen över EU. Vidare så behövs en diskussion kring hur länge man ska sitta på sina poster. För att sitta allt för länge skymmer också vad som är rimligt och icke rimligt.

         Med åren så töjs en moraliska gränser och är man då i ett umgänge av likasinnade så finns det ingen vakt av vad gränsen går. Att alla sitter i samma båt och hjälps åt att förflyta den i fel kompass riktning för att alla lagt ifrån sig kompassen. Annie Lööf sitter i den båten och enbart tack vare medias grävande så försöker hon på barrikaden nu stå som en moralisk förebild trots att hennes medarbetare söker med ljus och lykta efter hennes kompass... "row row row your boat"

[Tillägg]
Peter Strobl ger i en kommentar mig en tankeställare som jag vill lyfta upp. Att jag lägger skulden på Annie Lööf när vår egen socialdemokratiska regering också odlat denna kultur och pekar på SSU och deras bidragsfifflande och trixande med medlemsstatistiken. Jag kan inte mer än ge honom rätt och det visar på hur den kompasslösa kulturen odlas i ungdomsförbunden. Så tack Peter för den kommentaren som ni kan läsa i sin helhet i kommentatorsfältet!

Media: DN, DN2, SvD, Ab, SVT, SR,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om