20120920

BUDGET... och Omvända roller

Utanför mitt fönster så växer hålet som grävmaskinen sakta bullrar fram, utan hänsyn till mig som försöker sova, tänka, finnas till. Men samtidigt så speglar det utveckling och det är gillande. Samtidigt som det finns jobb precis utan för mitt hotellrum på Gotland presenterar Anders Borg sin budget i Stockholm...

Likt en opposition så presenterar regeringen idag sin budget och det är inga nya frågor på agendan. Det mesta är känt genom ständiga utspel under ett par veckors tid. Idag kan vi se hur Anders Borg slänger ut ett varningens finger som kan tolkas som om allt inte kommer införas beroende på den ekonomiska utvecklingen. Samtidigt så fortsätter Magdalena Andersson att klä sig i rikshållarrollen som Göran Persson bar.

         Det blir en konstig värld där oppositionen är återhållsam medan den sittande regeringen eldar på. Sanningen bör ligga någonstans emellan. Det man kan grubbla över gällande de satsningar som regeringen gör är om de träffar rätt och om nivåerna är på rätt nivå för att ge effekt. Det som vi kan se är att det inte kommer pengar till kommuner och landsting vilket är av vikt då många kommuner har sviktande budgetar som i sin tur slår på sysselsättning och skolan. Det blir svårt att klara framtiden med en sådan start.

        Men måste säga att det finns en del offensiva satsningar som jag gillar kring forskning och utveckling som bygger Sverige starkt över tid, men jag kan inte läsa ut en satsning på läkarutbildning vid Linné universitetet. Det är olyckligt tycker jag då vi är i stort behov för att kunna möta det behov på läkare som vi har. Kommer återkomma mer med ett regionalt perspektiv när jag satt mig in i budgeten mer.

        Grunden är att väljarna måste vara frågande vad som sker. Det är förslag som ligger nära Socialdemokraterna och en satsande opposition blir plötsligt försiktig som en klassisk majoritet skulle agerat. Vem ska man rösta på i denna värld? Själv blir jag lite trött och orkar liksom inte ta till mig det som sker. Det är dags att ta sig an frukost för att sedan fortsätta arbetet i folkbildningens tjänst. Tacksamma för de platser som kommer med regeringens budget. Klassisk kan man säga det borde varit mer...

Bloggat: Martin Moberg, Peter Johansson på ämnet
Rekommenderad medialäsning: Ab 1, 2, 3, 4Dagbladet, DN 1, 2, 3, 4,Folkbladet, Länstidningen, Norrländska socialdemokraten 1, 2, SR 1, 2, 3, 4,Sydöstran 1, 2, Värmlands folkblad, Västerbottens folkblad, Östran
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhällekulturpersonligtVimmerby