20121024

Ena foten i marken

Är det så att Stefan Löfven satt ner fötterna i frågan eller har han satt i ena tån?... Jag kan nog sträcka mig till att det handlar om en korrekt fotnedsättning som kommer följas av fler. Stefan Löfven symbolierar den politiska gråskalan och det är bra för det är just så politiken är. Inte så glamorös som vissa vill önska...

Idag så uttalar sig Stefan Löfven i DN kring en del av hur han vill se frågan kring vinster i välfärden. Jag tycker att det känns bra med den inriktningen. Transparanta system är bra och ger en större möjlighet till trygghe för alla inblandade. Tror att bara vetskapen om att varje krona ska kunna följas och redovisas öppet leder till att lycksökare söker sig till andra arenor. Så bra ansats från Stefan Löfven.

Om detta kommer duga åt högern och vänstern inom partiet vet jag inte men har svårt att se en annan framkomlig väg som bygger på hur verkligheten ser ut och balansera väljaropinionen. Politiken är ett hantverk och ens drömmar ska kombineras med hur realiteten ser ut. Det finns en tendens som jag tidigare skrivit om att tro att världen slutade snurra efter valförlusten 2006. Sorry, så är inte fallet även om det hade varit skönt. men frågan är om inte världen till och med snurrar fortare nu än då. För världens mitt är inte längre det socialdemokratiska partiet som det så länge varit. Värderingarna följer med i jordens roterande men den praktiska politiken är i många stycken stilla sittande, väntande på att ens ögonblick ska komma... Inte möta framtiden utan försöka vänta ut den. En taktik som aldrig har lyckas och inte heller kommer lyckas denna dag. Så ena foten i marken och vi väntar på nästa...

Media mm: DN, Ab, SvD, SVT, Jan Andersson och Peter Johansson.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik, samhälle, kultur, personligt, Vimmerby