20121027

Vinsten med omställning blev skuldbeläggning

Betong har inte med denna text att göra men....

Lördag, Vimmerby och tankarna från veckan rör till sig. Det enkla var debatten kring vinster inom vården. En fråga som jag kände mig säker på. Inte alltid man säger så inom politiken. Men den andra frågan var av det knepigare slaget. Omställning… Vad som är rätt eller fel och vad innebär det för mig?...

           Omställningsrörelsen har problem med sin argumentation. Oavsett om de har rätt eller fel i sak så kan de inte sälja in det hos folk. Har i dagarna två ägnat mig åt at ta reda på hur vi ska kunna komma vidare i omställningen av samhället. Att vi inte kan leva vidare som vi gör är ingen hemlighet utan en sak som de flesta är ense om. Men om vi ska då tillbaka till stenåldern eller om vi kan med teknikutvecklingen ta oss in i en hållbar framtid är frågan.
    
           Omställningsrörelsen har en tendens att skuldbelägga oss som inte är renläriga. Medvetet eller omedvetet kan jag inte uttala mig om. Ska jag känna ångest när jag sätter mig på flyget till värmen med familjen? När sonen får en ny dator eller så köper vi frukt och grönsaker som inte är till hundra säsongsbetonat… Jag har i dagarna två försökt att säga att vi måste finna minsta gemensamma nämnare som det stora flertalet kan ta till sig. I dagsläget finns det inte stöd hos befolkningen för att ställa om sin livsstil som omställningsrörelsen anser att det behövs. Vi kan ta kopplingen till folkhälsan och hälsan där det börjar äntligen bli acceptabelt att ta samtalet om att förändra sina egna levnadsvanor. Vägen har varit lång och lösningen kom när man övergav fanatismen om maraton, morötter och kniiip i TVn.

         Nästa problem som omställningen står inför är att man så övertygad påtalar att man står inför den enda sanningen om vad som är rätt eller fel. Utan problem så sågar man andra experter som många gånger lyckas bättre på att nå människor och öka förståelsen för att vi måste ställa om vårt sätt att leva. Det är som om det är en synd att lyfta positiva saker. I ett arbete med att beskriva tillväxt och industrialismen så var det bara skit som framkom. Det var som de senaste hundra årens utveckling bara gjort oss bedrövade och ledsna och utvecklingen kring fattigdom, sjukvård, utbildning mm inte existerade. Försökte spela in frågan om hur jag skulle sälja in detta på min fullmäktige grupp med basen inom industrin. Fick inget svar utan det skulle gå… Jag gillar Hans Rosling och han är just den pedagog som omställningen behöver. Men han var inte vatten värd i deras ögon och jag ställde mig frågande hur världens regeringar inklusive FN kunde ha så fel? Svaret var att han sa vad de ville höra…

           Skuldbeläggningen över hur jag lever gör att jag inte blir sugen på att ta tag i mitt liv. Tvärtom så riskerar det att föda apati istället. Vidare så har vi alla de fattiga som inte kan ställa om utan lever idag på marginalen och inte har möjligheten att odla sina egna morötter och när helgen kommer ser fram emot biffen eller chipsen som en belöning för en tung vecka. Inte ok enligt rörelsen men då kommer man inte fram. Vi ser vidare hur en omställning till det lokala och nära skulle göra det ohållbart för många att ha råd med mat. Vi lever i ett klassamhälle och det är svårt att ställa om i ena änden om inte den andra är med. 

          Ser vi på den kommunala agendan är det kampen om jobben, utbildning och att klara ekonomin som är gällande. Omställning finns inte på agendan. Folkhälsa har vi fått med på ett hörn med list och pedagogik. Omställningen måste ta lärdom om de ska konkret kunna ta sig in på den politiska dagordningen. Det var när Miljöpartiet över gav virkat och morötter som de släpptes in vid förhandlingsbordet i både Tyskland och Sverige och började sätta avtryck. Inte med skrämsel och skuldbeläggning.

          Slutligen så är min bild att omställningsrörelsen måste finna nya vägar att ta sig fram. Byta attityd och visa mer på en ljus framtids bild än den asketiska som idag målas upp. Möten i kalla lokaler (ta med varma kläder) lockar inte nya sympatisörer som hellre sitter i soffhörnet med ett glas rött och varmt och skönt i brasans sken… Precis det som jag ska göra i eftermiddag.

          Ser gärna att några bemöter, utvecklar så vi kan komma vidare mot ett hållbart samhälle som möter acceptans bland befolkningen.

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhällekulturpersonligtVimmerby