20130127

Ett liten mail från Löfven till mig


Jobb och skola är det nya mantrat för Socialdemokraterna och jag gillar det. Om man fyller orden med pragmatiskt och realt innehåll. De gamla orden vård, skola, omsorg blev just bara ord och ingen kände att de såg skillnad.

Ikväll så damp det ner ett mail från självaste partiordförande Löfven, tja det var inte direkt riktat just till mig utan det var nog minst ett par till som fick brevet. Han hade något att säga. Det var kring utbildning. Jag gillade det.  Som en som lämnade nian med 1,8 i betyg och var förvisad till bygg och anläggning för det var det enda som mina betyg räckte till. Förvisso så gillade jag utbildningen tills jag behövde slå upp engelska och svenska boken. Om hammaren bara fått råda…


Halvera andelen elever som inte blir behöriga till gymnasiet.
Fler ska ta studenten. Enligt partiets siffror misslyckas i dag åtta procent.
Den siffran ska ner till fem procent.
Minst varannan student ska läsa vidare efter gymnasiet.
Fler ska alltså plugga, både hårdare och längre.
– Det här är inte att pressa ungdomar.
Det här är att ge ungdomar och barn möjlighet att utveckla sin frihet.
Vi vet att ungdomar som inte har gymnasieexamen
 riskerar att komma längre och längre ifrån arbetsmarknaden.
Men jag känner idag hur jag ligger efter. Att det finns utmaningar som jag inte klarar. Att fått läsa in gymnasiet senare på det socialdemokratiska Kunskapslyftet var i och för sig bra men tänk om jag redan i grundskolan, gymnasiet funnit den där motivationen som gjort att jag närmat mig vuxenlivet med en mycket färgrikare palett som givit mig möjligheter att måla en vackrare tavla. Visst kan det tyckas att det gått bra för mig ändå, men jag kan känna att något saknas mig. Så när Socialdemokraterna kommer med förslag och löften om att fler ska klara skolan blir jag glad. Men det är nu viktigt att orden jobb och skola konkretiseras, tydliggörs. Annars vinner vi inga val. Annars så ger vi ingen unge framtidstro. Annars så kommer inte näringslivet ha kompetent arbetskraft. Annars så kommer det inte finnas skattemedel till det gemensamma som vi vill ha. Annars så blir det ett tomt mantra. Jobb och skola


Media mm: Ab,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhälle,kultur,personligt,Vimmerby