20130131

Självklart med obligatorisk gymnasium, men på vems villkor?

Dagen efter Socialdemokraterna presenterat förslaget om en obligatorisk gymnasieskola blir synen på individen kontra statens roll så tydlig. Är de individens skyldighet att klara skolan utifrån statens normer eller är det statens uppgift att anpassa utbildningen utifrån individens förutsättningar.

Jag går tillbaka till min egen skoltid som inte alltid var lysande. Lämnade nian med etta i svenska och enligt läraren kunde jag nog inte ens prata och framförallt inte skriva. Engelska ska vi inte tala om. När läraren kom in i klassrummet gick jag ut eller så var det tvärtom. På barnkunskapen ropade fröken ut genom fönstret att jag var tvungen att närvara på en lektion så jag kunde få ett betyg. I hemkunskapen fick jag en trea fast jag skolkade mesta tiden medan mina kamrater som var på plats fick ettor. Det fanns ingen logik och det fanns bara en lärare som såg mina möjligheter men han var stängd i systemet...

Men det fanns ett ställe som såg mig som fann hur jag skulle motiveras. Folkhögskola. Där tar man hand om de som inte klarar den vanliga skolan. Där ser man vilka förutsättningar varje individ har och anpassar utbildningen från det. Något som vilket gymnasium som helst borde kunna göra. Men inte gör för det är ju frivilligt och gillar man inte läget kan man dra. Men med ett obligatoriskt gymnasium så vrider man, i mina ögon, ansvaret från individen till stat/kommun att se till att varje unge får de rätta förutsättningarna för att komma vidare mot arbete eller ytterligare studier.

Förslaget från socialdemokraterna måste följa med att man ser över innehållet i dagens skola. Inte för att man ska sänka kraven utan de ska tvärtom öka men vägen ditt måste anpassas och vara flera så att varje unge får de bästa förutsättningar att gå vidare. Det tjänar den enskilde på och det tjänar samhället på.

Så man kan  i debatten se tydliga skillnader mellan partierna och synen på individen kontra staten. Vem är till för vem. En stark stat är till för att lyfta den svage och på det sättet även underlätta för den starke. Det finns inget motsatsförhållande. Men det finns alltid en risk att staten blir sig själv nog. Vi är nära nu och det är en av de största utmaningarna i svensk politik.

Media mm: DN, DN2, SvD, SVT.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politiksamhälle,kultur,personligt,Vimmerby