20130214

Piskans betyg


Betyg, betyg, betyg… Den allena rådande lösningen på att ungarna får till sig allt mindre kunskaper i skolan. Inte förändra skolan utan drilla och hota med betyget. Inte lära för livet utan lära för provet och betyget och sedan glöm och vidare. En av de största problemen skolan har är att man, ursäkta, inte lever i världen…

I princip så är jag emot betyg över huvudtaget då jag anser att alla människor vill lära sig saker. Skolans uppgift är att finna varje elevs motivation till att lära sig. Idag skräms det med prov och betyg och det är inte en väg som lockar till vidare studier och utveckling. Vi säger både från S och M att Sverige ska konkurrera med kunskap och kompetens. Då måste vi redan från låga år intressera de inga och få dem att hungra efter kunskap. Vi vet att en majoritet av ungarna rusar till skolan de första åren men hur det sakta avtar. För att i många fall bytas till tvång och mycket energi läggs på att finna ursäkter och känna efter så att man inte är sjuk…

Att då när skolan redan känns som en piska förstärka den med fler betyg är att backa in i framtiden och då vet vi att man inte ser stupet. Att vi behöver en kontinuerlig uppföljning av hur det går för eleven är solklart, men att komma med betyg när kursen är klar och inget går att göra åt ser jag ingen nytta med. Utan är betyget dåligt är risken stor med dagens skola att man tar udden av det intresse för studier som fortfarande kan glöda. Är det dessutom så att man kommer från en familj utan studietraditioner är hjälpen och stödet hemifrån mycket svårare att få. Ser det från min egen uppväxt där, självklart, pappa sa att skolan var viktig men inte kunde ge mig sammanhanget med skolan. Det var mer av plikten än nyttan av att få kunskaper som präglade min uppväxt. Som ni mina läsare vet så lämnade jag nian med 1,8 i betyg. Det räckte till Bygg och anläggning… Där började jag oavsett vad jag ville… Och slutade alldeles för snabbt....

Så regeringen eller är det moderaterna som uttalar sig i dagens DN får underkänt. De faller i militärens Björklunds skor men tar det ett steg längre. Är osäker på var mitt parti kommer hamna i betygsfrågan. Kan känna en risk att man springer efter… Hoppas jag har fel och man pekar på en skola som väcker intressen mer än släcker dem för att sedan ta fram piskorna… 

Media mm: Johan Westerholm (om vem som leder), DN, SR, Expressen, SvD, SVT.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik,samhälle,kultur,personligt,Vimmerby