20130320

Hultsfred goes Sigtuna...

Att festivaler flytta är inte så konstigt även om det känns hårt. Men att man tar med ett namn som är så starkt förknippat med en ort är märkligt. Frågan är vilka signaler som det kommer sända.  Men frågan är vad som kommer hända i grannkommunen? Och för den delen hur det kommer påverka Vimmerby.

Lite som en kalldusch kommer förslaget att flytta festivalen till en annan kommun, en kommun norr om huvudstaden. Beslutet är på ett sätt värre än det konkursbeslut som kom för ett par år sedan. Nu flyttar man hela festivalen och tron på att något nytt ska uppstå i Hultsfred känns allt mer borta. Visst har Hultsfred efter konkursen åter fått sig ett namn med konserter, men de mervärden som festivalen stått för är borta. Likaså den marknadsföring av kommunen/regionen som festivalen bidrog kommer inte längre att finnas. Frågan är om det nu blir en succé med "Hultsfredsfestivalen" i Sigtuna om man över sikt kommer förknippa Sigtuna mer med Hultsfred än själva kommunen Hultsfred? Om så är fallet är förlusten än större för vår region. En region som satt sig på kartan som intressant gällande besöksnäringen där festivalen varit en av motorerna.

Men ärligt så har det, i alla fall i mina tankar, funnits en mental beredskap på att festivalen inte skulle var kvar. Men då som en nedläggning. Sedan konkursen och den utveckling som vi ser på festivaler runt om i landet kändes det som om Hultsfredsfestivalen gjort sitt. Känns hårt att skriva men... någonstans så förändras festivalkulturen och utbudet blev allt större. Tror att det som nu sker i Hultsfred med att man börjar med mindre/intimare konserter kan vara en framgångsrik väg att vandra. Festivaler som idag ligger nära arenakonserter är nog svåra att få ekonomi i på minder orter. Vi ser allt mer stadsfestivaler som bredder ut sig.

Från Vimmerby tidning
Så festivalen som den lilla kommunens varumärke fick sig idag ännu en törn. Det lbir allt tydligare att minder kommuner kommer få finna andra vägar till framgång. Andra delar i de kreativa näringar och besöksnäringen. Det är inte lätt men om man lyckas så tror jag på stor framgång. Kan tyckas lätt för mig att säga som sitter på Astrid Lindgrens barndomshem... Men en given gåva måste också förvaltas...

Slutsats är: Att Hultsfred är ett starkt varumärke. Att festivaler drar sig allt närmare publiken, läs storstäder. Att Inget är beständigt. Att Hultsfred åter har en uppförsbacke. Att regionen måste se hur man stöttar de nya näringarna. Infrastruktur är allt viktigare. Det är en ny tid....

Media mm: Ab, Ab2, Ab3, Ab4, Exp, Exp2, SvD, SvD2, DN, DN2 Viktor Barth-Kron, SVT, Smålandsnytt, SR Kalmar, SR Kalmar2, SR Kalmar3, GP, Baromtern, Östran, Vimmerby tidningen, Kulturbloggen.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,