20130313

Jag söker svar från Juholt, Nuder och Andnor



En bok som precis är på väg ut i handeln. En bok om den förra ordföranden för Socialdemokraterna. En bok som väcker tankar och känslor utan att någon har hunnit läsa den. En diskussion i Agenda som väcker frågor om bokens innehåll.

Idag så kommenterar Håkan Juholt boken på sin Facebook sida ” Började läsa en nyutkommen bok idag. Redan i de inledande sidorna hävdade författaren att jag: 1. Krävt att att får vara första namn på listan till förra EU-valet, 2. Blivit lovad av Mona Sahlin att bli partisekreterare, 3. Övertalats av Pär Nuder att bli ordförande. Då jag vet att alla dessa uppgifter är lögn och förbannad dikt, fanns ingen anledning att läsa vidare. Jag tycker synd om författaren som blivit lurad och jag tycker synd om de "säkra källor" som föder henne. Gläds åt att solen tittar fram och David Bowies nya.” och det är en kort kommentar och han påpekar att han inte kommer läsa hela boken. Jag kan tycka det är synd även om det för honom personligen kan vara jobbigt. Men boken, som jag idag beställt, växer frågor om vad som faktiskt hände Sveriges största parti. När man gick från 45 procent till kring 20 procent. Hur gick Socialdemokraterna från att varit ett stabilt parti till ett svajigt med öppna sår. Ingen av de som medverkar i boken verkar tyvärr vilja ge sin bild utan endast korta kommentarer som inte tar död på rykten, sanningar eller historier som cirkulerar. Per Nuder, Håkan Juholt och Berit Andor måste veta en massa och jag ser gärna att de tar bladet från munnen. Jag upplåter gärna min blogg till att de med egna ord ger sina versioner om det som hände.

Frågor som jag vill ha svar på är
  • Vad var det som hände gällande 1:a platsen till EU-listan?
  • Resan till partisekreterare och resan bort från detsamma
  • Valberdningens arbete
  • Vilken roll hade Nuder i processen? Kungamakare, vän?
Ni kan svara på bloggen eller genom annan media. Genom att vi som parti strävar att åter bli ett statsbärande parti så finns det ett allmän intresse som går utanför partiets medlemsregister. Men även jag som medlem förföljs av frågorna och finner inga svar 


Jag tror det är viktigt för partiets skull. Som jag tidigare postade om så finns det ett sår som inte är läkt. En misstro från delar i partiet. En misstro som går ut på politiken. För litar vi inte på personer kommer vi inte heller lita på det som kommer ut ur deras munnar oavsett hur klokt det är. Vi vet att Håkan Juholt var på gång att stå överst. Vet att vi var glad i Kalmar Län. Dock var vi några som grubblade om det innebar att han inte skulle bli minister? För då var det vad vi ville se honom som. Den Håkan Juholt som vi kände som var en klippa på försvarsfrågor ville vi se som minister och kände en oro över att han skulle ta första platsen till Bryssel. För glöm inte att Kalmar län också hade och har Anne Hedh som ett starkt namn. Men sedan så kom kallduschen Håkan som var etta på listan var plötsligt inte längre etta. Var det ministertankar som tänktes från ledningen på 68:an? Ja vi vet inte vad som hände men plötsligt så var Juholt ute i kylan och sedan så blev han partiledare. Och nu? Kylan? Det är svårt att förstå alla turer… Det finns gammal media som gör att Juholts svar i dag inte ger den klara bilden utan fortfarande väcker frågor som partiets medlemmar och sympatisörer behöver ha svar på. Så åter så erbjuder jag plats för era svar.  


Media mm: Fokus, SVT, GP, Barometern, Exp, SvD,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om ,