20130310

U.P.A, din roll i partiet....


”Upp trälar ut i alla stater…” snart är det kongress och politiken ska snickras fram. Grupper som ser Socialdemokraterna som en stark maktfaktor vaknar och söker påverkan. En påverkan som kan leda till hur landet ska styras efter kommande val. Så att (S) skulle vara uträknat är fel, frågan är sedan bara hur det kommer fungera i realiteten?...

LO vaknar och känner plötsligt ett ansvar att leda sitt parti rätt… Åter så vaknar det facklig-politiska ansvaret från fackföreningsrörelsen. Är det bra ligger det i tid med samhällets utveckling eller är det rester av gårdagen. En gårdag som var lysande i samhällets utveckling och som gör att vi står där vi står idag.

Vi ser problemenen med partiets valda församlingar. Vi sitter där som representant för något. Inte alltid på den egna kompetensen. Vi sitter i en styrelse lokalt eller nationellt för att representera något eller några. Vi lägger bort det egna ansvaret och gör bara det som anses bäst för den egna gruppen. Vi blir inte ansvariga för de brister som finns i organisation eller politik. Alltid någon annan som är svår att definiera. UPA

Jag är så trött på det. Visst är vi en kollektiv rörelse men enskildas beslut och ställningstagande påverkar rörelsen och det innebär att det följer ansvar. Ett ansvar som inge verkar vilja, våga ta. Den dagen som vi vågar ta ansvaret och stå upp för det så kommer vi åter bli framgångsrika och trovärdiga. Idag en folkrörelse utan personligt ansvar är inte gångbar. Den enskilde medlemmen eller samhällsmedborgaren vill kunna se makten i ögonen.  Inte mötas av det var inte jag utan Kofi Annans bror Någon Annan. UPA.

Vi ser det på de som sitter i partistyrelsen och suttit över de båda valförlusterna och verkar inte vilja känna till sitt eget ansvar. Ingen kastar in handduken och förklarar att jag bör nog inte sitta kvar. Utan alla biter sig kvar med att man har fortfarande glöd och saker att tillföra… Men om man har saker att tillföra som leder till valseger 2014 varför använde man inte det redan 2010… Det klingar ihålligt. Och grunden är att man i mitt parti inte behöver ta ett eget ansvar utan gömmer sig bakom att man sitter på förtronde av någon, men handen på hjärtat hur tufft prövas förtroendet? Håkan Juholt sätter partiorganisationen i gisslan när han i media deklarerar att han sitter kvar minst en mandatperiod till för att han har glöd… Men att han var den mest misslyckande partiordförande i partiets historia är inte hans fel utan någon annans och medias som inte förstod sig på honom. UPA...

Idag har socialdemokraterna i Vimmerby kommun årsmöte och jag är nominerad till styrelsen. Inte av en medlem utan av arbetarkommunens ordförande… Vet inte om valberedningen tar med mig, men genom att jag redan sitter så är det inte troligt att någon flyttar på mig… Jag sitter säkert till den dagen jag väljer att av egen fri vilja kliva av. Jag har klivit av och då undras det om man är sjuk? För att kliva åt sidan göra nått annat ett par år finns inte i partiet. Vet inte vad valberednigen tänkt idag och handen på hjärtat så vet inte jag vad jag vill heller… Sitta kvar eller kliva åt sidan. Köpa sig tid till familj och grubblande. Kanske försvinner lite makt men gör det så mycket i det stora hela? UPA...

För vem ska jag representera? Är inte med i (S)förening i kommunen, endast i Bajensossen. Är sedan ett par veckor inte längre medlem i ett LO-förbund utan i Unionen egenföretagare. Jag riskerar att sitta i styrelsen och behöva representera mig själv och med det ta på mig ansvar för de beslut som jag medverkar till. Men samtidigt så smakar det bra. Ta ansvar, ha makt, på påverka… Låter lite som en drömsits för en som är politiskt aktiv. Men jag känner mig ensam… De flesta verkar vilja gömma sig. 

Allt enligt UPA, Utan Personligt Ansvar


Media mm: Ab, Ab2,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Den socialdemokratiska programkommissionens blogg och Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om politik,samhälle,kultur,personligt,Vimmerby