20130828

Internatskolor behövs men inte Lundsberg, Grenna och Sigtuna.

Så stängdes Lundsberg, tillfälligt. Rekorn fick gå och styrelsen ställer sina platser till förfogande. Men det finns fortfarande två skolor kvar som är i samma klass. Dags att de också stänger ner. Internatskolor behövs men inte Lundsberg, Grenna och Sigtuna.

Lundsberg, Grenna och Sigtuna är verksamheter som påminner om svunna tider. Med våld och disciplin ska unga skolas tillframträdande samhällsmedborgare. För mig som socialdemokrat är det så långt från mina värderingar som möjligt. Min skolning skedde i folkhögskolevärden där det fanns en helt annan syn på hur individen ska skolas. Min far sa till mig att det var bra att jag gick på folkhögskola istället för att göra lumpen. Man fick lära sig ta ansvar utan att få den snedvridna kvinnosynen. För mig var inte riksinternaten ett alternativ. Den dörren var för mig ständigt stängd. Min far är säkert tacksam för det. Det syn på individen som de ger utsla gav var en syn som inte fanns in min fars värld. För det finns fördelar med internat och Johan Westerholm pekar på det i sin postning på ämnet "internatskolan, borgar för en utbildning med god kvalitet. Små klasser, hög lärartäthet, läxhjälp och mycket mer ger elever med till exempel dyslexi förutsättningar som de annars skulle få svårt att få i kommunala, ”vanliga”, skolor." Nu har Grenna och Sigtuna sett musklerna som skolinspektionen har och använt. Det finns ett brett raseri från allmänheten över dessa skolor och det förakt de visar mot svagare individer. Det är dags att de ser över sin värld eller väntar in en stängning...

Så slutomdömet är att internatskolor kommer behövas. Men värdegrunden kommer behövas se över och styrelserna kan behövas breddas så fler åsikter görs plats. För så länge det finns skattemedel inblandade så måste också samhället vara inblandat. Det duger inte att ge verksamheterna ett inblanco papper och köra på. Med ripjakt och orden pojkstreck så behövs det skolas om. Se folkhögskolan som en fungerande motsvarighet och bygg vidare på den skolningen. Jan Björklund vill stoppa riksinternaten men kommer han orka göra det?

Media mm: Ab, Ab2, Ab3, Ab4Exp, Exp2, Exp3, SvD, SvD2, DN, DN2, DN3, DN4SVT, SVT2, SR, SR2,
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om ,