20130815

Kungen kampanjar för Palestina...



Fotograf:
 
Anki Haglund
Så kablas bilderna av kungen och drottningen i palenstinsk schal med texten "Vår Aqsa och inte deras tempel" ut i media. Skandal skriker Israel-lobbyn medan palestina-vännerna jublar. Det intressanta är att man plötsligt från vänsterhåll gillar kungen... Men kungen har nog ingen aning om vad han gjort. Han får hem och vända blad igen, är väll det troliga på denna halsduk. Undrar om han kommer bära en Bajen halsduk om jag skickar en?

Sedan Torekovkompromissen ska kungen ge fan i politiken. Något som den sittande kungen har svårt för (skrev om för ett tag sedan). Kan förstå honom då det mesta som rör sig i samhället kan kopplas till politik. Enkelt så är frågan om han ens kan gå på skithuset utan att de ska tolkas som en politisk markering... Ibland så kan jag tycka synd om honom och särskilt då jag gillar att ha synpunkter på de mesta.

Men nu är bilden satt och det jublas och grymtas om vartannat i de olika lägren. Frågan är vad som kommer ske internationellt när bilden via webben kablas världen runt? Hur kommer regeringen med Bildt och Reinfeldt i spetsen agera. Kommer kungen kallas in till Arvsfurstens palats för uppsträckning och kvarsittning? Samtidigt så har USA genom deras utrikesminister höjt tonen mot Israel och dess bosättarpolitik EU ställer krav på märkning av varor från bosättningar . Israels position i världen har försvagats och det är bra anser jag. Det är dags att man finner en långsiktig lösning. Två stater som lever sida vid sida är det enda rimliga.

Kungen och drottningen var säkert inte medvetna om vad som hände. De blev en kugge i det politiska spelet som pågår i mellanöstern. I detta läge en ur min syn bra och kul sak. Men vad är det nästa gång som hängs om halsen om vår statschef? För jag må vara republikan, men det innebär också att man får ställa sig bakom demokratiskt fattade beslut och kungen råkar vara ett sådant. Med det följer att man också får gilla läget. Kan en schal om kungens hals påverka utvecklingen i Palestina i rätt riktning blir jag glad men tyvärr så tror jag inte det. Men sedan så kan det också vara dags att se över kungens roll i samhället och med det Torekovkompromissen.

Kungen må din bok ha många blad för det verkar behövas....

Media mm: Ab, SvD, Peter Johansson, Exp, DNSundsvalls tidning, SVT, Ola Möller.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,