20130926

Grekland, bilder, Juholt allt på bokmässan

Bokmässan… Ett myller och jag finner inte vad jag söker eller är det så att jag finner allt för mycket. Upptäcker snabbt att ett par timmar är alldeles för lite för att få ett grepp och detta kulturens Almedalen.

Efter att nosat på Bokmässan så är bilden att Almedalen är så mainstream. Här är spännvidden så bred att mässan väggar inte räcker till. Från de multikommersiella bokförlagen till den hemmasnickrade montern. Kändisar med glada amatörer. En första bild är att det är mycket mer folkligt att besöka bokmässan än Almedalen. Ta bara rubriken Rumänska böcker utgivna i Sverige sida vid sida med Jonas Gardell och de stora förlagen. Kanske jag missade något när jag rusade förbi utan att ta notis om vad de skrev om. Ett land som ändå är politiskt intressant med en stark nationalism.

Jag går vidare och överallt står författare och andra personer på olika scener och ger sin syn på världen, kulturen eller bara marknadsför sin egen bok.

Utan att skämmas för mina fördomar så ser jag kulturkvinnorna och bibliotekarierna med mord och lust i blick rusa mellan montrarna. Slita i böcker jaga signaturen från den aktuella författaren. Ser hur författaren säger att nu får ni ställa frågor i två minuter och ger sig själv en fråga och svarar så det bara blir en minut. Egenfixeringen finns och är närvarande från författarna.

Med tanke på att böcker och bibliotek kräver tystnad så är det som om ett års tystnad plötsligt bryts och ord som varit kväda i ett år ska ut samtidigt. Jag kan knappt höra min egen tanke. Bakom ryggen på mig försöker nu en kvinna trycka ner ett paraplyskaft med ett djur på toppen, i bordet som skiljer oss åt. Hon ger inte upp trots att krafterna är emot henne. Väntar på om det ska landa ett fantasidjur på paraplyskaft i mitt huvud. Kanske dags att gå vidare på mässan…

Stannar till för att lyssna lite på Gunna Grähs och Ulla Rhedin om bilderboken. Ulla som siter i Alma juryn och gav en målande bild av Isol som vann priset i år. Isol denna spännande personlighet som jag träffade när hon var i Vimmerby. Hennes bilder förmedlar så mycker mer än man ser. Nya tolkningar, tankar för varje gång man ser dem.  På något sätt så börjar jag landa i bokmässan. Kan bero på ölen som jag tog till korven. Men är det inte så att vi tar bilderboken för given och frågan är om inte en bild är så mycket mer talande än all den text som jag formulerar på denna sida. Lyssnar på Ulla som tvingas hålla det stela akademiska språket med citat och källhänvisningar till skillnad mot de andra medförfattarna som glatt slängt sig med ett levande språk.  Frågan som ställs är om bilderboken ska tillhöra litteraturvetenskapen eller en egen genre

Sista stoppet blir den grekiska krisen genom Kajsa Ekis Ekman och Alexandra Pascalidou. Bara  ett par steg och jag står ABFs monter ”Vi är alla greker” är ett budskap som förmedlas om krisen i Grekland. För de är inte bara Grekland. Alexandra pekar på hur vi ser dessa skyltar i Barcelon och Paris. Det är bara så att det är Grekland som får bära front skylten över det som sker i Europa. Det slår mig att det är två tjejer (Ja vi enades om det, trots att Kajsa kanske ville ha det till kvinnor) som är ledande i debatten om det som sker på den internationella arenan och då med Grekland som startpunkt. Hur de genom sina böcker speglar den lilla människan till de stora aktörerna på Wallstreet. Hur världen hänger samman och ett beslut i ena änden drabbar den enskilde greken.


På väg ut springer jag på Håkan Juholt som är ett föremål för ständig fotografering. Hur han med tunga armar då bokpåsarna är fulla med nya utmaningar. Jag hör honom slänga i väg en fråga åt Åsa Lindeborg på Aftonbladet om kulturen är en kostnad eller intäkt. Men den frågan lämnar jag bokmässan för denna gång och lovar mig själv att återkomma. 

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,