20130906

Lena Hallengren etta!

Jag ställer upp till riksdagen men har i realiteten inte så stora förhoppningar att komma på valbar plats. Signalen är att toppen är oförändrad med undantaget att Désirée Liljevall väljer att kliva av.  Men jag är inte nöjd. Jag ser en självklar listetta i Lena Hallengren.

På Facebook så tillkänna ger Laila Naraghi sin kanditur och pratar om en fjärde plats ”SSU:arna hemma hörde av sig för några veckor sedan och frågade om de fick driva mig till fjärdeplatsen. Jag blev helt paff, men efter lite diskussioner med Hmida och andra, så tackade jag ja. Det är mycket hedrande att få frågan och det vore en ära att få representera Kalmar län i riksdagen.”. Men vi ska ha varannan herrarna och då är det en tredje plats som är ledig, om nu de tre kvarvarande ledamöterna sitter i orubbat bo. För mig är det självklart att det är Lena Hallengren som ska vara etta på socialdemokraternas i Kalmar läns riksdagslista. Idag så är det Lena som har största möjligheten till att få tunga nationella uppdrag, läs minister, och hon är dem ledamoten som idag har den tyngsta ställningen inom partiet. Detta innebär också att vi får in ett femte namn med oförändrat antal mandat från länet. 

Det pågår ett spel och listan som sätts samman nu handlar också om att sätta listan för valet 2018. Att öppna upp processerna som arbetsgruppen för ny valberedningsarbete känns långt borta i Kalmar län. Tydligen så har vår Europa parlamentariker Anna Hedh signalerat att detta är den sista perioden i EU, där hon gör ett mycket bra arbete. 2018 funderar hon på att kandidera till riksdagen men fortfarande har hon inte accept. Det visar på hur märkligt partiet är då vi har en parlamentariker som levererat i EU och är en av de kunnigaste och kändaste vi har, inte har accept hemma. Anna har en stark integritet och går sin egen väg. Väljarna uppskattar det och hon ger leverans från sitt uppdrag.

Här lägger jag fram min lista, inte helt klar då jag inte än vet alla namn och förutsättningar. De sex första ledamöter, är:
  1. Lena Hallengren Idag skuggminister på det sociala området och en av de få som har ministererfarenhet. Vidare är hon ordförande för länets största arbetarkommun, Kalmar. Sedan tiden som ordförande i SSU-distriktet har jag känt Lena då jag var vice ordförande. Vi har inte alltid ense politiskt men hennes ledaregenskaper har växt och hon har blivit en bra lyssnare för att sedan formulera en tanke. 
  2. Här är det inte lika lätt om det nu handlar om de nu två sittande ledamöterna Krister Örnfjäder och Håkan Juholt. Håkan är en talare av rang som kan elda massorna och ingen är emot. Han är den mest kända sossen i länet.  Håkan är mest känd för sitt internationella och försvarspolitiska engagemang. För mig är det både ett plus och minus då länet behöver ledamöter som slåss för de problem som vi har. Där ser vi på nyttjandet för Vimmerby känner jag att Krister spelar en roll. Han är ofta på besök och har ett långvarigt engagemang i infrastruktur frågor vilket är av en otrolig vikt för norra Kalmar län och då särskilt min egen kommun med en växande besöksnäring. Håkan är en före detta partiledare och jag har svårt att avgöra vad det innebär. Att han är populär ute bland gräsrötterna kan man se via sociala medier, men vad står han i maktens boningar utifrån att göra nytta för Vimmerby och Kalmar län? När det gäller båda dessa herrar så har de varit med i väldigt många år och frågan är om det inte är dags att någon eller båda börjar grubbla på refrängen för att lyfta in andra män på listan toppdel. 
  3. På denna plats väljer jag att lyfta in Camilla Stridh från Vimmerby. Camilla har ett långt fackligt engagemang i IF Metall och gått Bommers akademin. Det finns en brinnande låga och jag tror att hon kan fylla en roll i länsbänken. Den fråga som Camilla måste jobba med är att inte bli IF Metalls representant utan Vimmerby och länets representant. Hon har lite frågor om det lokala engagemanget att lyfta. Men vi behöver också en som kan det fackliga arbetet och villkoren för det lokala näringen. Något oprövad men jag tror att hon kan ta sig an uppdraget. 
  4. Se tvåan alternativ att en av Herrarna kliver av och jag tar denna plats?
  5. Här kan jag se Laila Naraghi eller Gunilla Johansson. Laila men hon har varit borta från länet ett längre tag och vet inte vad hon stör i ett antal aktuella frågor. Tillsammans med Håkan så är hon stark på socialdemokraternas internationella tradition. Idag finns Laila på Palmecentret och det är bra om vi har en ledamot från länet som har den internationella agendan. Gunilla Johansson idag aktiv inom landstinget och ordförande i Borgholms Arbetarkommun. Hon är en politiker med stor integritet som inte skulle bli uppäten utan kunna stå på sig för det hon tror på. Jag sitter granne med henne på landstingsstyrelsen och hon är påläst, lyhörd och kan sina frågor. Hon är en av de politiker som är mest respekterad från alla läger och inget ont ord har sagts om henne och då inte för att hon fegar, utan för att hon är ärlig i sin roll som politiker. Att Gunilla också kommer från Öland är bra för det geografiska spridningen 
  6. Här sätter jag upp mig själv och utifrån min mångåriga roll i kommun- och landstingspolitiken har jag en kompetens att tillföra. En fråga som jag känner har bäring både nationellt och lokalt är folkbildningens roll i utvecklingen och som möjlighet till regional utveckling. Jag kommer komma med en längre politisk programförklaring längre fram

 
Listan är utifrån de namn som idag finns aktuella och med vad som kan vara realistiskt utifrån arbetsgruppens öppenhet kommer bli rådande…
maktspelet som pågår. Tja mitt namn är nog inte relevant så högt upp då jag sedan min kritik mot Juholt inte är så populär bland de herrar som styr i kulisserna. För att sätta samman listan är en presentation i maktspel. Vi kan bara hoppas på att detta gamla spel bryts och

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,