20130902

Nä det var inga bra siffror...

Kan vi säga tjohoo idag? Det presenteras en ny undersökning och med tanke på hur bra bvi är och dåliga de andra är borde vi ha minst 60 procent av väljarna… Men vi stampar fortfarande mellan 30-35 procent och den exakta siffran är nog närmare 30 än 35… Vi har politiken, Vi har möjligheterna men vi lyfter inte…

Jag har påtalat det länge för ett år sedan tillsammans med Johan Westerholm i Aftonbladet men det liksom hörs inget. Är det så att det bland förtroendevalda och tjänstemän i partiet finns en nöjdhet att ligga kring trettio och så länge vi är största parti är allt annat bra. Med det scenariot så kan vi backa nästan tio procentenheter utan att det gör något. Men jag är inte nöjd med det. Jag vill se en socialdemokratisk regering, antingen i ensamt majestät eller med några partier vid sidan. Men målet och det måste vara detsamma för alla partier är att samla en majoritet av väljarna vid sin sida för att de delar ens politiska visioner och idéer. Här känner jag att endast KD och SD klarar det uppdarget. Roande att det samtidigt tillhör det mindre, även om SD succesivt växer då inga andra partier upplevs svara upp på de problem som vi står inför idag. Konfliktytorna borde idag vara större än på mycket länge i svensk politik men ingen tar i dem.

Så dagens undersökning kan vi inte vara nöjda med. Utifrån förutsättningarna borde vi ligga högre än vi gör. Det är ett år kvar till valet och vi brukar kunna tappa i valrörelserna vilket innebär att vi måste nu ta höjd. Om vi inte gör det och trender håller i sig är det inte omöjligt att vi kommer kliva in i en tredje period på avbytarbänken… Likt Hammarby som har en, på pappret, fantastiskt lagbygge så går inte resultaten vägen. Det där med att få ihop teori med praktik är inte det enklaste. För Bajens del byte man ledare. För socialdemokratin bör man se över folket bakom start elvan. Har vi rätt tjänstemän för dessa tider? Eller är det personer som spelar med gamla matriser?


Till sist grubblar jag lite på hur SSU tänker. Tidigare SSU ordförande Jytte Guteland kandiderar till EU och nu ställer sig inte SSU bakom utan lanserar ett ”eget” namn. Nuvarande sekreteraren Ellinor Eriksson. Risken till att splittra rösterna så ingen kommer in är uppenbar. Nä inga poäng på den SSU. Personligen så tror jag Jytte kan göra en bra nytta i Bryssel och är en injektion som både partiet och EU behöver. 

Jag kanske låter gnällig men så är jag också Hammarbyare och sosse. Van med att få gnälla på mitt lag/parti. Men ingen ska tveka på va hjärtat är

Media mm: DN, Ab, Ab2, Exp, SvD, SVT.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. IntressantLäs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,