20130919

Tro, moral och minister

Grubblar lite på det där med den nya ministern. Vad som man har med sig in i ett uppdrag. Kan en besvärlig bakgrund vändas till något positivt och finns det en privat sfär gällande medlemskap i olika föreningar som har tydliga agendor med samhällets utveckling? Både ja och nej blir svaret.

Börjar med att ta upp en fråga som var uppe på kommunstyrelsen i Vimmerby för ett par veckor sedan. Det gällde att göra om reglementet för skolskjutsar för gymnasieelever. Då min son reser dagligen frågade jag direkt om jag var jävig. Men så var inte fallet. Jag var orolig för att skada min trovärdighet. Jag är ordförande för FN-föreningen och så fort FN andas så är handen uppe för att kolla om jag ska sitta kvar eller gå ut. Jag kan kanske uppmanas lite manisk, men min politiska roll bygger på förtroende och det är så snabbt raserat att jag inte vågar chansa. För ett kapital som tar allt för lång tid att bygga upp om det ens går när det är raserat. Och det behöver inte heller behöva att man gjort fel. Moral, etik och fingertoppskänsla är det som måste styra.

I tisdags så var det dags för försäljning av en fastighet. Köpare en ledande moderat företagare (samt en före detta kommunal tjänsteman). Ingen såg frågan om personen fått kännedom om fastigheten genom partiboken eller på en vanlig väg.  När vi pekade på att varningsklockorna ringde så slogs det bort med orden ”bara för att han är moderat”. Men vi ville bara säkra förtroendet för kommunens agerande med både hängslen och livrem. Juridiskt så var ärendet korrekt, men det fanns en smak om att det fans fördelar bara för sitt politiska medlemskap. Så på ett sätt kan man straffas för sitt politiska engagemang. Poängen är att det gäller att se till att man har ryggen fri både gällande juridik och allmänhetens moral. Inte lätt men nödvändigt.

Då landar vi på Elisabeth Svantesson som har ett religiöst track-record som väcker frågor om var hon står idag i sin politiska tro. Att uttala sig att man ställer sig bakom fattade beslut är inget som duger för en politiker. Det är ett svar för en tjänsteman. Hon är ansvarig för diskrimineringsfrågor som chef för arbetsmarknadsdepartementet, även om hon inte är operativ på området. Det gör att jag inte kan nöja mig med att hon nu står bakom förslag som hon röstat emot, eller lagt ner sin röst. Hon sitter nu på en maktposition där hon kan göra skillnad med både lagar, propositioner och ledande uttalanden.

Regeringen med statsministern i spetsen har inte på denna utnämning klarat att tydliggöra var Elisabeth Svantesson står. Man har inte klätt frågan med hängslen och livrem och då öppnar sig spekulationer. Ibland så är det så att ens privata tro inte är privat om man väljer att ta ett uppdrag med hela svenska jobbet som ens arbetsgivare. Ibland får man välja sitt privata liv eller maktens boningar.


Jag är dock en av de första att försvara det privata. Min grund är att jag på bloggen är personlig men inte privat. Ens tro är privat, men är ens medlemskap i en religiös förening privat? En förening som har en annan syn (om uppgifterna i Aftonbladet stämmer?) medmänniskor än vad som är allmänt gällande. Var finns lojaliteten? Vilken förening har företräde om det kommer till kritan. Därför finns det en relevans att Elisabeth Svantesson förtydligar sig vart hon står idag i de frågor som är aktuella för hennes ministerportfölj.

Som så många påpekat är politiken en förtroendebransch. Det är vidare inte en särskilt rättvis bransch. Man kan hängs för en toblerone men sitta kvar med svart barnflicka, tvivelaktiga aktieaffären eller oljestyrelser. Mina första exempel är i det lilla, men de finns hela vägen till toppen. Enklast är att lägga alla korten på bordet och låta allmänheten bedöma om det gör kortleken spelbar eller om man ska fortsätta någon annanstans. Att mörka är att föda misstro och misstankar. Jag är inte ute efter att ha politiker utan lik i garderoben men de lik som finns ska vara kända och då riskerar vi att tänja på gränsen till det privata... Så mitt förtroende för den nytillträde arbetsmarknadsministern är plus minus noll. Jag vet för lite om hennes leverans och hennes bakgrund väcker en del frågor. Hon kan snabbt skaffa sig plus med att reda ut vart hon står. Hennes politiska plattform. 

Media mm: Ab, Ab2, Ab3, SvD, DN, SR, Martin Moberg, Johan Westerholm.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,