20131026

Inte så jävla nöjd

Det finns en framtidsoptimism inom Socialdemokraterna. Siffrorna har varit lite mer framåt den sensaste tiden även om de ligger lång bakom siffrorna för fyra år sedan. Men det var innan debaclet i riksdagen. Men kommer gruppledarens miss sänka partiet på sikt eller finns det en förståelse över denna miss? För mig är svaret nej. Jag ställer högre krav på mina ledare.

Svårt att få tankarna att styra idag. I kommunen pågår valberedningens arbete med att sätta samman ordförande kandidater till de kommunala nämnderna. Aldrig har vi varit ute så tidigt. Jag ser det som en styrka att i god till kunna presentera vilka personer som kommer leda kommunen vid en socialdemokratisk valseger, den första sedan 70-talet. Men här är problemet. Är en valseger med i medlemmarnas mentala bild? Jag får lite sviktande signaler på det då ordförandekandidaterna ska utses. Tänker man leda kommun eller opposition? För mig är det avgörande i vilka kompetenser som kommer behövas.


Detsamma gäller på riksplanet. Om gruppledaren i riksdagen inte klarar att komma till denna mandatperiods mest omskrivna votering hur ska han klara att leda ett parti i majoritet? Visst är det ok att missa på vissa punkter men det finns de som det inte får ske. När jag lyssnar på Magdalena Andersson så försöker hon få det till att det inte var så viktigt... Sicket jävla skitsnack. när hon sedan lägger till att det visar oå hur jämt det är i riksdagen och vikten av att man röstar i valet nästa år... Tja varför om inte de man röstat på själva röstar? Taskiga bortförklaringar som inte håller, som jag inte köper. Är vi mentalt inställda på att vinna val även på riksplanet eller är vi mentalt inne på ännu en period under Reinfeldt styre? Visst talar vi om valseger, men tror vi på det?

Det är lördag och utanför är det varmt solen och regnet turar demokratiskt om. Sonen sa 2006 när borgarna vann valet att det var rättvist då vi styrt landet i 12 år och nu var de deras tur. Tja då är det fyra år kvar. Nu är han i och för sig med i SSU och slåss för valseger, men det låg något i vad han sa... Inte ur ett rättvise tänk utan för att vi inte är mogna att återta makten i landet. Har vi uppdaterat politiken, politikerna och organisationen för att åter ta makten? Känner mig frågande på det. Vill så gärna svara ja, men...

... jag är inte så jävla nöjd...

Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om