20131004

Kränkt vit medelålders man

Är jag en bitter medelålders man eller är det så att jag har rätt när jag känner mig bortspolad i den politiska debatten. Ung, kvinna, invandrare, pensionär. Alla ska före mig i kön till uppdragen. Är jag passerad eller är det så att jag tillhör gruppen som sitter på alla makt? Till frukostägget så får jag inget svar…

I partierna är det nomineringstider och centrala utskick och beslut påtalar vilka som ska väljas in och vilka som inte är prioriterade. I Socialdemokraterna så tillhör jag den senare gruppen. Min fråga är vad som man egentligen söker när man formerar ett lag. Handlar det om att vi söker skillnader för bredda kompetensen eller är det för att vara skyltdockor för väljarna eller är den trender som vi följer. Jag vet att detta kan låta bittert, men jag känner mig frågande. Jag det vill säga den medelålders vita mannen finns inte i debatten om uppdragen… Visst är jag för att alla ska med och att det är viktigt att de som besitter våra uppdrag speglar samhället. Men man kan inte bara sitta för att man kommer från en utpekad grupp. Det är taskigt. Jag ser nu jakten ute i mindre arbetarkommuner för att fånga alla dessa grupper som är fastlagda centralt. Självfallet har alla grupper sina erfarenheter som är viktiga. Men lik att medelåldersmän kan vara introverta och fruktansvärt konservativa så gäller det andra grupper också. Jag tror det finns en stark lokal kultur som avgör sammansättningen av listorna ut i kommunerna. En viktig aspekt är vilka fackliga grenar som är starka i kommunen. I Vimmerby har det varit IF Metall vilket avspeglar sig på listorna. Inte att skuldbelägga dem utan för att peka på att de har varit aktiva och duktiga på att ta fram kandidater när andra grupper kastat in handduken.

Jag söker en balans mellan olika gruppers erfarenheter just utifrån sin grupp till det intellektuella och prövandet av nya tankar. Ser vi på mitt partis arbete just nu så är det väldigt smalt och en PR-anpassning för att fånga en liten grupp i Stockholms förorter. De individer som vi söker kommer ofta från samma gäng även om de representerar olika grupper. Håkan Juholt hade en poäng med gänget i Stockholm. Men i hans läge så får man ibland gilla läget för att det är där en stor del av makten finns. Så en tanke om balansen är det som jag söker. Är det så att ordet balans är viktigare än kanelbulle denna dag?


Tja lite bitter är jag nog denna fredag. Varför? En orsak är att vi inte längre slåss mot 4 oktober kommittén utan jublar över en kanelbulle. Stridens dag har byts mot ett samtal om mängden kanel och smör i bullarna. Att då visa på skillnad och vinna val är inte lätt… För till slut är jag bara en medelålders vit man, med fru, barn, villa och kombi. En rätt så vanlig person med andra ord.


Media mm: Ab, Exp, Exp2.
Mer på NetRoots för progressiva bloggare. Politometern med en samling med politiska bloggar. Intressant? Läs även andra bloggares åsikter om