20140110

Grubblarnas tid: Jag kan inget, om allting...

Ordens betydelse. Tänker på det idag när jag slog upp den lokala tidningen och mötes av rubriken ”Onödig skadegörelse”. Direkt började jag grubbla på vad som är nödvändig skadegörelse? Hur ett ord kan ta fokus från själva innehållet. Samtidigt så grubblar jag på vad lite jag kan eller rättare sagt vad fel saker jag kan. Varför kan jag inget om datorn som inte funkar som jag vill, varför är jag inte ekonom och kan alla dessa begrepp och orsaker, varför är jag inte språklärd och kan ta till mig litteratur på det skrivna språket, varför läser jag inte mer ord?

Att kunna skilja på att veta, tycka eller tänka är av yttersta vikt i dagens samhälle. Jag får mig en tankeställare när jag läser Donald Boströms gästtbloggning hos min vän Johan Westerholm. Han påpekar vikten av att skaffa sig kunskap på de ämnen man tänker sig avhandla. Sluka den litteratur som finns tillgänglig, se till att söka den fakta som behövs för att ge belägg åt din teori. Men tänker själv också våga släppa om man ser att det inte finns något bakom det som man trott. Inte dikta den egna faktan bara för att ha nått att skriva. Just detta med kunskap känner jag som en av mina brister. Självklart kan jag det som finns i min vardag. Jag klarar mina politiska uppdrag på ett, som jag upplever det, bra sätt. Kan till och med vara mer kunnig än många andra politiker kring mig. Tja nu var inte Jante på plats, jag vet…


Men jag kan känna saknad av en mer teoretisk utbildning som givit mig verktygen att kunna göra lite djupare analyser, tänka lite vidare. Se de där som jag inte ser (misstänker nämligen att det finns mer att se, andra lösningar som jag är begränsad att skåda). Mitt problem är att jag är alldeles för rastlös att verkligen försjunka ner i ett ämne. Jag finns där på ytan och skummar fram över de flesta ämnena utan att bli kunnig i något. Jag kan inget om allt och mycket om ingenting. Visst kan det säkert finnas styrkor i det också, men jag känner mig inte helt nöjd med det. Nått måste jag ta i… Frågan är dock hur jag ska ta mig vidare? Tja, det är ju fredag nu så jag startar med #fredagsmys

IntressantLäs även andra bloggares åsikter om